کد مطلب:50563 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:162

روش مراقبه و محاسبه











«مراقبه» به معنای خود را پاس داشتن و مراقب خود بودن،[1] و «محاسبه» به معنای رسیدگی به حساب خویش و حسابخواهی و حسابرسی است،[2] و از آنجا كه آدمی پیوسته در معرض اشتباه و گناه و تباهی و پلیدی است، لازم است خود حریم حقیقت خویش را پاس دارد و به حساب خویش توجه نماید تا از فرولغزیدن خود جلوگیری نماید یا در صورت لغزش بسرعت بازآید و جبران سازد، كه اگر آدمی خود بدین روش به اصلاح خود نپردازد، كسی نتواند او را اصلاح نماید. امیرمومنان علی (ع) در این باره چنین یادآور شده است:

«عباد الله، زنوا انفسكم من قبل ان توزنوا و حاسبوها من قبل ان تحاسبوا و تنفسوا قبل ضیق الخناق و انقادوا قبل عنف السیاق و اعلموا انه من لم یعن علی نفسه حتی یكون له منها واعظ و زاجر، لم یكن له من غیرها لا زاجر و لا واعظ.»[3] .

[صفحه 424]

بندگان خدا! (كردار و گفتار) خود را بسنجید، پیش از آنكه آن را بسنجند، و حساب نفس خویش را برسید، پیش از آنكه به حسابتان برسند. (فرصت را غنیمت دانید) پیش از آنكه مرگ گلویتان را بگیرد و نفس كشیدن نتوانید. رام و گردن نهاده- به راه راست روید- پیش از آنكه به سختی رانده شوید. و بدانید آن كس كه نتواند خود را پند دهد تا از گناه بازدارد، دیگری را نباید تا این كار را برای او به جای آرد.


صفحه 424.








  1. ن. ك: فرهنگ معین، ج 3، صص 3985 -3984.
  2. ن. ك: همان، صص 3889 -3888.
  3. نهج البلاغه، خطبه ی 90.